Portfolio

lördag, juni 26, 2010

Lördag

Lördag och jag är supertrött. Halv 6 imorse steg jag upp och jag och Krista körde till Hanover för att hon skulle ta bussen till New York och starta sin traveling month. SÅ nu kommer hon inte hit mera :(
Vi kom jättebra överens och hade lite lika väldigt galna humor. Jag kunde vara mig själv med henne bara efter några dagar....hoppas jag ser henne i framtiden!

Så nu börjar jobbet PÅ RIKTIGT. Igår så hämtade jag faktiskt barnen från summer camp alldeles ensam och jag hittade dit och tillbaka. Det är inte så lätt kan jag säga er för man måste köra på två olika motorvägar och minnas att ta rätt exit.....men jag klarade det.

Vet inte vad planen är för dagen..ska snart gå till köket och äta frukost. Barnen har varit uppe sedan 7 (!). Idag flyttar jag in i Kristas f.d rum. Älskar att inreda och omvandla rum etc så det ska bli skoj! (Här suckar Daniela och himlar med ögonen)

Det är rätt så bra att en av mina hostmammor är kock. Restaurangen är 15m från vårt hus och ibland får man såna här överraskningar från köket...något som lämnade över. Jag kan säga att den här vackra bakelsen är en av de godaste jag ätit i hela mitt liv! Jag smörar inte...det är faktiskt vad jag tycker. Mmmmm!

2 kommentarer:

  1. Wow, tänka sej att man hittar en au pair som e så nära ifrån ;) Har sj bott i Kokkola, blev alldeles paff då jag fick se dina farvälfest-foton.

    Hittade din blogg via Cultural Care-sidan, har faktist funderat själv också på ett år som au pair.. Enda som "hindrar" mej är pojkvännen, hur fick du övertalat dej själv om att "just go, nog klarar han sej här i Finland!"?

    Om jag inte får studieplats nästa år så tror jag att jag tar tjuren vid hornen och sticker själv också till USA ;)
    Om det inte gör något så har jag ett par till frågor!
    Är 200 timmars barnskötselerfarenhet verkligen nödvändigt innan man kan bli au pair?
    Och vad menar du med en av dina hostmammor? Har du flera? :D

    Ha de bra!

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din kommentar!
    Jag bodde ju inte i Kokkola, i Terjärv men det är inte så långt ifrån ;)
    Nå, jag bestämde mig redan våren -09 att jag skulle åka hit i juni -10 och då hade jag ingen pojkvän. Så han visste från början vad som väntade och jag höll fast vid mitt beslut.
    Det tycker jag du ska göra! Åk om det är det du vill, men minns att du ska bara åka om det känns helt rätt. Det är så mycket saker som är annorlunda och du måste faktiskt vilja det. :)

    För att få ens söka som Au Pair måste du ha alla timmar som krävs, så om du inte har dem se till och ta hand om någon! Minns att skriva upp allt, ett härligt berg med pappersarbete väntar dig! :D
    Ja, mina värdföräldrar är två kvinnor, lesbiska :)
    Ha det bra själv!

    SvaraRadera