Portfolio

onsdag, oktober 13, 2010

Potatis

När jag bodde i Finland åt jag mycket potatis. Som vi finnar gör. Det skall vara potatis till allt. Potatis och maletkött, potatismos, potatis + fisk och ägg, potatis + korv....etc. Här i Usa äter jag potatis 2-3ggr/månad. Notera MÅNAD.
Min värdfamilj äter väldigt sällan potatis. Kanske beror på att ena mamman (Teresa) är kines och vi äter mycket asiatisk mat vilket jag finner riktigt gott. När vi äter potatis är den lila (?) inuti och smakar väldigt olika från vår potatis. Själv har jag faktiskt inte ens kokat potatis här är, när jag gör mat till mig själv blir det maletkött + makaroner + ketchup.....en annan finsk favorit som upprepas väldigt ofta hemma i Finland. Jag behöver ju inte göra mat åt barnen och de gångerna jag tar hand om det så är det oftast något som går att värma upp, haha. Men jag borde faktiskt bjuda dem på något väldigt finskt.....men plättar gör jag nu som då.
Så jag borde köpa potatis och göra något gott eller hur!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar