Portfolio

lördag, februari 11, 2012

BROSCH

När jag fick reda på att vi skulle tillverka en brosch var jag inte så väldigt motiverad...det är inte många i min ålder som använder broscher. Man tänker bara på sin barndom och alla fula broscher som kvinnorna hade då. (Förlåt :) Men jag tar tillbaka mina ord om att broscher bara är till för "äldre" kvinnor. En brosch kan se ut hur som helst och nu när jag har sett vad mina klasskompisar också har gjort, väldigt fina broscher, kommer jag absolut att använda min!
Här är broschen som blev klar tidigare i veckan. Vi skulle utveckla våra kollage (från en tidigare kurs) till en brosch och jag kom fram till den här formen. Broschen skulle ha en rörfattning, jag har en 3mm grön zirkon.
Jag har utgått från en kvadrat, sågat till formen och böjt upp ena halvan och hamrat till den böjda formen.
Själva mekanismen på baksidan...kallas "charnér" och "kryll". Den här ovanför är charnéret. Nålen sitter fast här och fungerar som ett gångjärn.
...och kryllet. Jag borde ha tagit en bild så man ser hur det fungerar, det är ett litet rör inuti det större röret och när man drar ut det (man kan skymta den lilla 0,4mm korta pinnen längst till höger på kryllet) är nålen fri och så klär man på broschen. Undrar om någon förstod det där? Men kanske ni har sett liknande mekanismer förut? 

Som ni säkert ser finns det många småfel och ytorna blev ju inte så bra och nu märker jag ett fingeravtryck på den polerade ytan som jag inte såg när jag fotade men den är nu klar i varje fall och jag har lärt mig massor!

Broschens mått: 0,8 x 42 x 83mm

1 kommentar: