Portfolio

torsdag, maj 03, 2012

Hvitträsk

Vår studieresa igår gick först till Hvitträsk i Kyrkslätt. Där finns ett otroligt spännande hus som är ritat av de kända finska arkitekterna Eliel Saarinen, Herman Gesellius och Armas Lindgren. Huset är byggt i nationalromantisk stil år 1902-1903. Alla möbler i huset är ritade av Eliel Saarinen. Numera är huset ett museum.
Arbetsrummet där arkitekterna jobbade tillsammans. 
Härliga tapeter.
Trion har också ritat Finlands naionalmuseum (dit vi sedan for) plus över 70 andra byggnader. Eliel Saarinen har dessutom ritat järnvägsstationen i Helsingfors. Om ni är intresserade av arkitektur så åk till Hvitträsk, jag blev positivt överraskad! En gång i tiden ville jag också bli arkitekt men matte är inte min grej....istället ritar jag hus som jag bygger upp i sims, det är tillräckligt med nöje bara det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar