Portfolio

tisdag, maj 28, 2013

Planeringsprocess

Godkväll!
Jag tänkte det skulle vara kul att berätta lite om mitt senaste yrkesprov och hur min planeringsprocess såg ut. Det kanske är roligt för någon att se hur ett yrkesprov går till om man studerar till guldsmed...

YP 1
När vi kom till produktplaneringen på måndag morgon 6 maj skulle vi ha med vårt material över en stilperiod eller kultur. Jag hade valt barocken. Vi fick den tekniska ritningen över den obligatoriska formen som alla skulle ha i sitt smycke. Det var en rektangel med botten. Eller "lådan" som vi började kalla den. Vi fick veta att vi skulle göra en ring som skulle innehålla följande;

- en rörlig del
- en traditionell teknik (granulering, sandgjutning, filigran eller sicelering)
- åtminstone en stenfattning
- kulturen vi hade valt skulle synas i ringen

Så det är en hel del som krävs och man kan inte bara göra vad som helst. 
Jag gick igenom mina inspirationsbilder och började skissa. Några av mina inspirationsbilder:
Målning av Petrus Christus; "Guldsmed i sin verkstad", "Hunters in the snow" av Pieter Bruegel.
Jag tänker nu inte dra hela storyn om hur jag kom fram till min slutidé men det tog lääänge. 
Årets form (rektangeln) var mycket svårare än fjolårets...tycker jag. 
När jag väl hade bestämt mig för hur min ring skulle se ut gjorde jag prototyper för att prova mekanismer och för att se helheten och att allt funkar som man har tänkt sig.
Före själva YP veckan började (vi hade 5 dagar på oss, från 08.30-15:45) skulle vi göra en teknisk ritning och en arbetsbeskrivning. Vi fick inte börja arbetet före vi hade dem färdigt.

Så började YP veckan och stressen på köpet...de första 2 dagarna gick helt ok men sen fick jag problem med "valvet" (det som rör på sig på lådan) och var tvungen att göra det på nytt. 
Var hemma den tredje dagen...varför kan man ju fråga sig... men det kändes rätt just då. 
Kroppen klarade inte av all stress. Det är vad jag tror hände. 

Jag är ju så känslig annars också så när jag är stressad blir allt tusen gånger värre. Jag får stora eksem runt ögonen och på armarna, kan inte äta, har nära till gråten KONSTANT och självförtroendet sjunker och jag tvivlar på mig själv. Jag går in i en bubbla och jag vill bara ge upp. Det var väl det som hände. Jag behövde "nollas". När jag kom nästa dag till skolan fortsatte jag jobba och jag fick färdigt ringen, men inte i tid. 
Detta betyder att mitt vitsord sänks ett steg. Och eftersom vi bara har 1-3 finns risken att jag blir underkänd.

Woops...hade inte tänkt göra det här inlägget så personligt men men. 
Det är väl inget att skämmas för. Jag är inte perfekt!
...den färdiga produkten som ännu inte har något namn.
Vad tycker ni om såna här inlägg? Är det intressant att läsa om yp och skoluppgifter eller tråkigt?

4 kommentarer:

  1. Intressant såklart! :)
    H. Annapanna

    SvaraRadera
  2. Suvi.dahlvik2luukku.com30 maj 2013 kl. 10:44

    Kiinnostavaa ja ajatuksia antavaa. Tietty aikataulu on vaativa juttu , kun samalla täytyisi olla...taiteellinen, luova, tehokas ja kaikella tapaa tarkka. Kyllä sinä vielä teet, tuon työn ja taidat vaatia itseltäsi niin paljon.
    Rohkeutta on antaa tunteiden tulla ja mennä ja ennenkaikkea päästä niiden yli!!
    Halauksin mamma!

    SvaraRadera