Portfolio

tisdag, december 30, 2014

Året 2014: Sommar

Det här är andra delen i min tillbakablick på 2014.
maj-augusti.
Maj
För många är maj en hektisk månad och så var det också för mig. I början av månaden fick jag färdigt mitt slutarbete och dagen jag blev godkänd och visste att jag skulle bli färdig var en lyckans dag. Bilden ovan till vänster var den dagen. Pure happiness. Jag är väldigt stolt över mig själv och mitt slutarbete. 
Det var en stressig månad för vi skulle också ordna en utställning och vernissage i Helsingfors, samtidigt som vi gjorde vårt slutarbete och när alla inte drog sitt strå till stacken var det ju en aning frustrerande. Vi fixade det ändå och vi fick en känd finsk designer, Marja Suna att öppna utställningen. Vi hade fullt hus på öppningsdagen och det var roligt att få feedback på det man jobbat så hårt med! Jag skrev DREAMS -inlägget och tänk om jag hade vetat då att det skulle gå i uppfyllelse bara 4 månader senare.....
Dagen efter min examen packade vi två bilkärror med våra ägodelar och körde från Ekenäs upp till Jakobstad och till vår nya lägenhet som vi hade längtat så mycket efter. Det var den sista maj. 
Juni
Juni gick åt att göra i ordning vår lägenhet, gå på loppisar och måla om möbler, lära känna vårt "neighborhood" och träffa folk vi inte sett på länge. Vi var båda arbetslösa men njöt av att vara lediga. 
Så som jag kommer ihåg det var jag ganska lycklig. Samma känsla som när man är nykär. Allt var spännande och roligt med att bo i Österbotten igen. Och det var äntligen sommar!
Juli
I juli var jag trött på att vara arbetslös och allt var tråkigt och oinspirerande. Jag sökte halvhjärtat några jobb men hoppades att jag inte skulle få dem för det jag ville allra helst var att få ett eget rum där jag kunde skapa i lugn och ro. Midsommar spenderade vi på villan och det var kallt och blåsigt men mysigt, som alltid!
Hela tiden var jag som tur inte sur. Jag spenderade en hel del tid hemma på Nabba och fick extra energi där.
Jag gick också med i Pride tåget och hade en fantastisk rolig dag! 
Brunbrända ben....ja, inte på mig och min syster men det är något jag aldrig har "skämts" över, som tur.
Jag är helt okej med att inte bli brun på sommaren. Jag är blek men jag får massvis med fräknar och de gillar jag! Det är nice när man lär sig att älska sig själv för den man är, mer och mer för varje år.
Augusti
Augusti kom och Ronnie började på Novia. Nu var jag ensam hemma och gjorde flera diy projekt för att ha något att göra. Målade bland annat metallskåpet i hallen. Sen kom telefonsamtalet som följdes av ett möte och två veckor senare hade jag bestämt mig för att bli företagare. Ush vad mycket ångest det beslutet gav mig. Jag var orolig och osäker på hela grejen. Man lever dock ändå bara en gång så jag kunde väl lika gärna försöka tänkte jag. 
Venetziansk firade vi på villan, då var det också kallt. Men vi hade ju den där värmeböljan i somras så det var helt ok med lite kallare väder. Resten av augusti var jag väldigt inspirerad och planerade hur min verkstad skulle se ut. Det skulle dock ännu ta två månader före jag skulle börja jobba på riktigt. 


Del 3 kommer imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar