Portfolio

onsdag, mars 18, 2015

En ring blir till

Hej bloggen! Jag lever och mår bra (om än lite förkyld) och har haft en rätt så produktiv dag. 
Idag får ni se några bilder på hur det kan se ut när jag jobbar...

En ring i silver, som jag gjorde åt en kund en tid tillbaka var för liten så jag förstorade den med två storlekar. Eftersom ringen skulle bli så pass mycket större var jag tvungen att såga upp den och "förlänga" den genom att löda fast en silver bit och hamra den rund igen och såga/fila/filsa (filsa=slipa) bort det extra materialet så att fogen inte skulle synas. Och sedan polera ordentligt! Om det inte hade varit en så pass stor förstoring kan man bara glödga (hetta upp) ringen och sen hamra den större. Men inte i det här fallet. På bilden ovan har jag redan gjort allt detta  (+ polerat hela ringen) och ska nu göra en finsilver-yta på ringen. 
Då glödgar (hettar upp) jag bara den tills den blir vit. 

När ringen är helt vit och fin är den färdig glödgad. (Tappen är till för en pärla)

......sen doppar jag ringen i kallt vatten (det pyser till för ringen är så het) och efteråt slänger jag den i betbadet (som består av citronsyra och vatten = icke frätande) som är en gammal kaffekokare. Där får den ligga typ 10-15min. Beror lite på hur starkt betbadet är och om det finns mycket föremål i betbadet. Ju mera saker = desto långsammare process. Man ser nog när föremålet är "klart". Efter betbadet sköljer jag igen ringen under kallt vatten och kratsar fram silverytan igen. Sen glödga igen. Denna process gör jag tre gånger; glödga, beta, kratsa. Efter att jag gjort det tre gånger (ibland behövs det fler) gör jag en sista, lätt polering.

Efter den sista poleringen borde allt se bra ut (om man polerar allt för "hårt" och kommer igenom finsilverytan man nyss gjorde så att det kommer fram fläckar på ytan är det bara att börja om med glödga, beta, kratsa).
Allt ser bra ut och det är dags att limma fast sötvattenspärlan. Jag använder två komponents-lim. 
Visste ni att en av de bästa "verktygen" en guldsmed använder är tandpetare!? De kan användas till typ allt! I detta fall till att blanda limmet och att sätta några små droppar lim på det exakta ställena. 
De är så händiga att ha. Där fick ni en yrkeshemlighet, haha. 
Nu ska limmet få torka 24h (eller det som står på limmet du använder) före ringen kan tas i användning. 




Tycker ni att såna här inlägg är intressanta? 
Tryck på gilla eller kom med konstruktiv kritik, hehe!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar