Portfolio

onsdag, april 01, 2015

Bokutmaning - Mars

Mars är förbi och april är här vilket betyder att det är dags att se hur det gick med #bokutmaningen den här gången! Jag läste fyra böcker, vara en var en diktbok, två romaner och en biografi (?), alla på svenska. 
Tidigare månaders bokutmaningar och recensioner hittar ni under #böcker i högra spalten. 
Mitt läsintresse har faktiskt kommit tillbaka och när en ny månad är i antågande kan jag sitta i timtal och söka på nätet vilka böcker jag ska läsa och vilka som finns på biblioteket. Jag gör det faktiskt just nu. Ska in till stan om en timme och möta upp Ronnie och tänkte kika in via bibban. Ok, ska sluta babbla nu.

Mörka platser - Gillian Flynn
Gillian är verkligen en mästare på att beskriva mörka och invecklade personligheter. Och att totalt lura en. Den var spännande och bra. Jag ger den 3/5.


Bridget Jones; Mad about the boy - Helen Fielding
Jag borde kanske ha läst de tidigare böckerna på nytt för jag minns dem inte riktigt. Det jag gillar med den här boken är att den visar att "en happy ending" kanske inte alltid blir som man hade tänkt sig. Den är realistisk och inte en no-brainer-feel good roman där allt är rosa fluff. Älskar Bridget men stör mig på att hon känner att hon måste väga sig VARJE DAG. Det gör mig ledsen att folk faktiskt gör det på riktigt och är så besatta över sin vikt. Och att läsa om hennes vikt i början av varje kapitel påverkade mig mer än jag hade trott och jag gillade inte det alls. Men annars en rolig bok! Jag ger den 4/5.


Dikter - Viktor Sund
Den här boken var en del av vår bokklubb (som består av mig, min syster och våra två kusiner) som vi alla läste. Viktor Sund föddes och växte upp i Jakobstad och när vi skulle diskutera boken for vi förstås på kaffe till huset där han växte upp i, som fortfarande finns kvar i Skata och ägs av staden. Bra att en av oss är kultursekreterare och har nycklar till alla möjliga ställen, haha. Så det var häftigt att vi kunde sitta i stugan han växte upp i och diskutera hans dikter. Jag gillade hans dikter och vi skulle alla välja varsin dikt som vi sedan läste upp. Jag valde den här:

Jag ger boken 4/5


Not that kind of girl - Lena Dunham
Jag blev lite förvånad över hur den här boken var uppbyggd....och lite uttråkad. Trodde den skulle vara mer som en självhjälpsbok med konkreta tips än en biografi. För jag ser den som en biografi. Det störde mig att berättelserna inte var i kronologisk ordning så jag höll aldrig reda på vilken kille hon pratade om. Den var stundvis helt rolig och berättelserna var underhållande men vet inte om jag lärde mig så mycket? Jag hade kanske hoppats på att det skulle handla mera om feminism? Som Caitlin Morans böcker? Kanske titeln är missvisande. Jag ger den 2/5.




Har ni läst någon av böckerna och har en annan åsikt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar