Portfolio

onsdag, april 01, 2015

Frälst av menskoppen

Hej på er! 
Idag tänker jag upplysa er om något som förhoppningsvis kommer att göra era liv lite bättre! Ja, alla ni som har mens en gång i månaden i alla fall! Har ni hört talas om menskoppen? Det hade inte jag heller förrän jag började läsa Hanapees blogg där hon nämnde den ibland, alltid väldigt positivt. Då var jag ännu skeptisk och tyckte det verkade vara väldigt krångligt och kladdigt. Men i vintras var det flera bloggare här i Finland som bloggade om menskoppen och hur bra den är. Då fick jag verkligen upp ögonen för den och började läsa om den. Jag tänkte "kan den faktiskt vara så där bra som alla säger att den är? Det är FÖR bra för att vara sant". Så för en månad sedan sprang jag till apoteket och köpte mig en menskopp...och vet ni vad?
Den är faktiskt bra och detta är varför:


  • Billigt. Du betalar ca 30€ för en menskopp som håller i 5-10år om du sköter den rätt. Om man jämför med att köpa bindor och tamponger har du betalat tillbaka menskoppen inom ett år.
  • Miljövänligt. En kvinna menstruerar i ca 38år. På den tiden går det åt antingen fyra menskoppar eller 10 000 tamponger. 
  • Bra för din kropp. Lunettes menskoppar är tillverkade av medicinskt silikon i Finland. Silikonet torkar inte ut slemhinnorna på samma sätt som tamponger gör. TSS (toxic schock syndrome, även kallad tampongsjukan) har inte kopplats till menskoppar. Den är mera hygienisk än tamponger helt enkelt.
  • Rymlig. En menskopp kan hålla upp till 3 gånger mera vätska än en tampong och kan användas upp till 12 timmar utan att tömmas. Du kan sova, sporta, simma, gå på toa som vanligt med menskoppen. 
  • Enklare. Du behöver inte ha ett lager tamponger och bindor med dig överallt. Din menskopp är alltid med dig under mensen. Efter varje mens rekommenderas det att koka den några minuter och sedan förvara den i förvaringspåsen som följer med menskoppen till nästa mens.
  • Du känner inte av den. Om du har placerat den rätt känner du inte av din menskopp.



























Jag har aldrig längtat så mycket efter mensen som den här månaden. Menskoppen går faktiskt att prova före mensen om man vill, det är inte skadligt alls. Jag ville dock vänta tills mensen och läste istället allt jag kunde komma över på hur jag lättast skulle lära mig att använda den. För när jag öppnade förpackningen blev jag en aning orolig för den var ju så stor! Hur skall den här rymmas i mig!? Och då hade jag ändå tagit den mindre versionen. Lunette har två olika storlekar, den mindre är tänkt för såna som inte har fött barn/inte har så riklig blödning och den större versionen är tänkt för såna som har fött barn eller/och har riklig blödning. Dessa är såklart riktlinjer och man måste testa sig fram vilken storlek passar en bäst. Det finns ju också andra märken är Lunette, såsom Femmecup, Meluna, Organicup osv.


Nu undrar ni säkert då "jamen hur ska man få in den utan att det gör förbannat ont?"
Fear no more. Den här bilden tycker jag visar bra hur man gör. Du viker den, för upp den i slidan (den ska inte sitta lika långt in som en tampong) och låter den vika ut sig så det bildas ett vakuum som gör att menskoppen hålls på plats. Om den inte viker ut sig ordentligt kan man känna efter med fingrarna runt koppens kant för att försöka få den att veckla ut sig. Man kan också försöka rotera den så känner man om den sitter rätt. Man kan använda trosskydd för säkerhets skull i början för det kan läcka lite om den inte har vecklat ut sig helt. 




















För att få ut den ska du trycka på kanten av koppen för att vakuumet ska släppa, greppa tag om koppens botten (så är det mindre risk att du spiller) och dra försiktigt ut den. Om du inte får vakuumet att släppa kan du "krysta/pressa ner" med musklerna så får du lättare ut den. Du tömmer innehållet i toan och sköljer av koppen ordentligt i handfatet. Sen sätter du bara in den igen! 


Nu har jag bara använt den i knappa två dagar men jag börjar fatta galoppen. Det krävdes flera försök före jag överhuvudtaget fick in den rätt men jag börjar så småningom förstå hur jag ska göra! 
Jag har även läst att många upplever att de har mindre mensvärk för att de använder menskopp. Själv kan 
jag inte säga om det stämmer då min mensvärk brukar vara så olika från gång till gång. Ibland kan jag inte stå upp för att det gör så ont och andra gånger känner jag inget alls. När jag var yngre var det dock mensvärk a la hell varje månad. Skönt att det har blivit bättre med åren!



Om ni fortfarande tänker "Om den är så himla bra, varför ser jag ingen reklam om den?"
Tyvärr bor vi i en värld där det i många fall är viktigare att tjäna mycket, mycket pengar än att försöka hjälpa kvinnor världen över att må bättre. Därför ser vi ingen reklam om den fantastiska menskoppen. För att den är hållbar och man behöver inte köpa en ny varje månad. Därför måste vi berätta om våra erfarenheter åt varandra, så att så många som möjligt vill välja ett hälsosammare, miljövänligare alternativ. Jag är absolut inte sponsrad för detta inlägg utan ser det som en skyldighet att dela kunskapen åt andra kvinnor. Om jag bara hade vetat om menskoppen tidigare! Jag har bara använt den i 2 dagar men jag har stundvis glömt att jag har mens för jag känner mig fräsch och känner inte av koppen. Jag är fucking mindblown över hur bra den är och hoppas att ni också får uppleva samma sak! Så hopi, hopi, spring till apoteket!!!




1 kommentar: