Portfolio

tisdag, juli 14, 2015

DIY baby photo book

I helgen fyllde min kusins barn ett år och eftersom jag är mer eller mindre pank fick jag vara lite kreativ med min present åt honom. Inspirationen kommer från Pinterest (såklart). En pekbok blir till en fotobok med bilder från babyns första år!

Du behöver:
En pekbok med passlig mängd av sidor (köpte min på loppis för 0,50€ och den hade 6 sidor > 12 bilder)
Mod podge/decoupage lack 
Svamp eller pensel
Tusch
Bilderna du ska ha i boken
Linjal eller något liknande att släta ut bubblor med
Akrylfärger (om du vill måla sidorna före du limmar på bilderna)

Börja med att samla ihop alla bilder du vill ha i boken. Jag redigerade mina bilder i picmonkey och alla fick samma turkosa band längst ner på bilderna med en bildtext. Sen printade jag ut dem på vanligt kopieringspapper. Alternativt kan man printa ut på något tjockare papper om man vill. Klipp ut alla bilder i rätt storlek.

Jag började med att måla hela pekboken med akrylfärger då jag var orolig om bilderna skulle lysa igenom kopieringspappret. Om man har tjockare papper behöver man kanske inte göra detta.

Efter att allt har torkat ordentligt, stryker man på ett TUNT lager decoupagelack med pensel eller svamp, (själv tyckte jag att svampen var mycket bättre) och placerar bilden på rätt ställe. Tryck lätt på bilden och försök få bort luftbubblor. Låt torka åtminstone 30 min.























Efter torkning stryker man på ett TUNT lager decoupagelack med svampen. Låt torka i 30 min.
Så här gör du med alla sidor! När alla sidor är färdiga, rekommenderar jag att låta boken torka åminstone över natten så att den säkert är torr och att inga sidor torkar ihop före du ger bort den.

 Såhär kan man låta boken torka. 

Såhär blev min framsida och baksida. Jag valde att rita med svart tusch runt alla bilder för att det skulle bli lite snyggare och mer enhetligt. 

 Jag fick inte bort alla luftbubblor tyvärr men är nog helt nöjd ändå. 

OBS! Jag är osäker på hur hälsosamt det är för babyn att äta boken pga. lacket (fanns ingen innehållsförteckning på burken?) så jag rekommenderar att boken är kanske "en finare present" man har i bokhyllan eller tittar tillsammans i. Det var ju nog tanken att babyn skulle kunna leka med den själv men jag hade inte riktigt tänkt igenom det, heh. Ville bara skriva det för jag vill inte blir skylld för förgiftningar sen!
Alternativt kan man ju kanske bara limma bilderna med papperslim men vet inte hur bra det håller?
Kom gärna med tips om ni vet hur man skulle kunna göra boken babyvänlig :)


4 kommentarer:

  1. Åh, vilken fin present! :)

    SvaraRadera
  2. Vi älskar boken! Ett minne för livet, ♥ tack ♥Så fint å kreativt! Ö.familjen Annala

    SvaraRadera