Portfolio

måndag, augusti 03, 2015

Bokutmaning - juli



Falleri, fallera, falleralla - Carin Gerhardsen

"Conny Sjöberg och hans team är svårt prövade av både yttre omständigheter och interna stridigheter. Atmosfären är så mättad av sorg och ilska att de nästan är med lättnad de bereder sig på att möta en av de mest fasansfulla brottsplatser de någonsin upplevt. Två personer har mördats på öppen gata i centrala Stockholm. En medelålders kvinna och en liten pojke, brutalt nedklubbade med en hammare. Men det är ändå bara början på en våldsspiral av oanade proportioner, där spåren leder tillbaka till en kedja av tragiska händelser många år tidigare."

Den åttonde och sista boken i serien om Hammarbypoliserna. Det har varit en av de bästa bokserierna jag någonsin läst, måste jag säga! Den här sista boken är spännande och drar ihop allt som har hänt och man får klarhet i saker och ting. Säger bara: läs alla böcker i rätt ordning! Jag ger den 4/5.



Hush Baby - Johanna Holmström

"Hon minns den här skogen. Hur rädda de var de två första dagarna efter att han hade anlänt. Armborstmannen. Han som sköt sina föräldrar i huvudet och sedan flydde till den här delen av världen. De stod utanför dungen och glodde in i den, och sedan steg de långsamt in bland träden. Men de måste göra det, tänker Robin. De måste kliva rakt in i sin värsta rädsla och sedan bekämpa den, annars var de inget, bara små Skorpor båda två, och de onda skulle få härja fritt och bestämma hur de skulle leva sina liv. Av samma orsak styr nu Robin stegen in i den täta snårskogen, den som man varnat henne för. Det kan mycket väl vara där han gömmer sig, säger lokalbefolkningen, och även om hon inte tror dem så kan hon inte hindra den krypande känslan av att någon betraktar henne. "Det är alltid någon som ser Robin" brukade Lukas säga." 

En finlandssvensk bok! Roligt att läsa berättelser som utspelar sig i Finland även om de milslånga beskrivningarna av miljöerna gav mig lite huvudvärk. En bra thriller! Halvvägs trodde jag att jag hade listat ut allting men jag hade så fel. Intressanta twister, vet inte vad annat jag kan säga, läsvärd bok!
Jag ger den 4/5!


Paris, chérie - så där säger folk, alltså - Ida Pyk

Stockholm. Kärrtorps gymnasium är betonggrått och trist. Alva delar tillvaron mellan mamma på Söder och pappa i Årsta. Pappa som dricker. En dag händer något overkligt: en tjej på tunnelbanan säger att Alva borde jobba som modell. Så plötsligt är hon i Paris och allt är i färg. Paris är tunna crepes på en bänk vid Seine, Serge Gainsbourg i Ipoden. Nya vänner som polska modellen Olga och Sébastien med det mörka rufset och de blå ögonen. Som modell får Alva uppmärksamhet. Tillträde till fester och VIP. Det är magiskt men samtidigt deprimerande ytligt. Och tankarna på Sverige kommer ikapp. 

Den här boken var väl helt okej men inte något mer. Jag tänker mig att jag kanske skulle ha gillat den mer för typ 5-7 år sedan. Jag skulle hellre ha läst en chick-lit som skulle handla mer om modell-livet i Paris än flashbacks från Sverige i varannat kapitel. Lite tråkig. Jag ger den 2/5.



Lone Wolf - Jodi Picoult

The night after I went into the wolf enclosure for the first time I woke up to find my father sitting on the edge of my bed, watching me. His face was outlined with moonlight. "When I was in the wild, I was chased by a bear. I was sure I was going to die. I didn´t think there could be anything more terrifying", he said. "I was wrong." He reached out one hand and tucked my hair behind my ear. "The scariest thing in the world is thinking that someone you love is going to die." 
You want to save your father´s life. 
Your brother wants to let him die. 
What would you do?


Jag älskar Jodi Picoult. De flesta av hennes böcker utspelar sig i New Hampshire, antagligen för att hon själv är därifrån. Många av städerna/byarna i hennes böcker är jag bekant med från min tid i Vermont, USA, jag bodde väldigt nära gränsen till NH och körde dagligen mellan de två staterna så det är extra roligt att känna igen miljöerna i hennes böcker. Med det sagt, den här är en av hennes bästa böcker tycker jag. Jag läste den på engelska. Hon har skrivit en hel del böcker och jag har ännu inte läst alla men jag betar av listan. Jag tycker Lone Wolf var oerhört fascinerande, den handlar om en man som bl.a. har levt två år i Kanadas vildmark, och var del av en vargflock och lärde sig allt om dem. Alla hennes böcker är skrivna på samma sätt, istället för att berätta historien ur bara en persons synvinkel, låter hon flera personer berätta och varje kapitel är ur en människas perspektiv vilket jag tycker är ganska intressant. Historien är alltså i "jag" form men ur flera människors synvinklar. Jag rekommenderar hennes böcker, särskilt 19 minuter, Allt för min syster, Försvinnanden, Den tionde kretsen. Dessa böcker finns alla utgivna på svenska.
Jag ger Lone Wolf  5/5!


Vad är den bästa boken ni läst i sommar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar