Portfolio

torsdag, september 03, 2015

Komplett samling - Min Harry Potter historia

Man skulle ju kunna tro att jag, som är ett stort Harry Potter fan, äger alla böckerna i serien. Men så har fallet inte varit. Fram till nu alltså. I tisdags hade jag äntligen möjlighet att hämta ut böckerna (jag jobbade ju exakt under de timmarna posten hade öppet) som har väntat på mig en vecka. Glädjen alltså, nu när jag har alla böckerna! Orsaken till varför jag (äntligen) beställde dem var att jag ville läsa dem på nytt (det var två år sen sist) och skulle låna de första två böckerna på biblioteket, men de var utlånade, alla exemplar! Då tänkte jag att nä fan, nu är det nog dags att sluta vara så jävla snål och köpa dem. Haha.



Men varför har jag alla andra böcker i serien utom de två första tänker ni? (ok, ni kanske inte bryr er ett skit men va synd, this is my blog and i will tell you a little story if i want to).

Jag såg första filmen före jag lästen någon av Harry Potter böckerna.

........... OH MY GOD, ÄR DET SANT?

Jo. Tyvärr. Jag önskar att jag skulle ha läst boken före jag såg filmen men tyvärr var det inte så. Det var faktiskt vår pappa som övertalade mig och min syster att komma och se filmen med honom på bio. Han ville väl se den själv, haha. Jag kommer ihåg att jag nog hade hört om Harry Potter boken men tänkt att "nå vad är det där för skit om någon trollkarl" , "om alla andra läser den tänker int jag läsa den". Rebecka 11 år. Alltid annorlunda.
Hursomhelst. Vi for på bio och såg filmen och den var ju AWESOME! Jag och syrran pratade inte om något annat hela vägen hem från Kokkola. Nästa vecka gick vi till bibban och lånade böckerna och på den vägen är det. Orsaken till att jag inte alltså har de två första böckerna var att de hade redan kommit ut när vi upptäckte HP så vi lånade dem istället. Sen för de följande böckerna sparade jag och syrran ihop pengar till dem och köpte dem tillsammans när de kom ut. Eller ibland fick vi någon av dem till julklapp och turades om att läsa den. Så tekniskt sett är inte ens alla mina egna.


Jag växte upp med Harry, när han var elva, var jag elva. Det går inte att beskriva vad böckerna har gjort för mig och för någon som inte har läst böckerna och tror att det är barnböcker säger jag bara: det är dom verkligen inte! Rowling behandlar svåra ämnen, kärlek, sorg och förlust, krig, och man kan dra liknelser mellan händelser och personer i böckerna till andra världskriget, rasism, nazism, homosexualitet (om ni inte visste så är ju Dumbledore gay) osv.
Rowling har själv sagt följande om HP böckerna: "The Potter books in general are a prolonged argument for tolerance, a prolonged plea for an end to bigotry"


Vad gäller traditionen att jag, syrran och pappa såg första HP filmen tillsammans, så fortsatte vi med det. Varje gång en ny film kom ut, for vi tre och såg på den tillsammans. Ibland hade vi någon kompis eller pojkvän med. Till och med under mitt år i usa råkade min familj vara på besök samma vecka som den näst sista HP filmen kom ut på bio! Och det var absolut inte planerat. Det var bara universum som inte ville att vi skulle bryta traditionen, haha. Jag gillar den historien. Det är fint.
Snart tror jag att jag måste göra en till Harry Potter tatuering........ :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar