Portfolio

måndag, mars 14, 2016

Är unga arbetslösa lata?

I och med den här artikeln kände jag att jag ville skriva några rader.
Detta skrev jag på min facebook:

"Som arbetslös är jag jävligt trött på att vara tvungen att förklara mig för folk som undrar hur jag ÄNNU kan vara arbetslös? Gång på gång får jag förklara att jag nog söker jobb HELA tiden, att jag söker ALLA slags jobb och inte bara är lat och kräsen med vad jag vill jobba med. Men det är också 100.000 andra under 30år som är arbetslösa i det här landet och det är svårt att sticka ut ur mängden, och dessutom speciellt svårt att hitta jobb med endast konstinriktade utbildningar i bagaget. Jag njuter INTE av att vara arbetslös, det suger.
Och sen om man vill prata om hur många arbetslösa blir deprimerade, jag kan verkligen förstå varför. Det kan gå en vecka utan att jag träffar någon förutom sambon och kassatanten i matbutiken. För jag har inte råd att ha en bil så jag slipper aldrig ut ur den här stan. Och alla andra har fullt upp med sina vardagsliv, det där lilla sociala som folk som jobbar eller studerar får varje dag, är oerhört viktigt och när man går miste om det kan det bli ganska tungt.
Så snälla sluta klaga på att unga arbetslösa är lata, det är vi verkligen inte. Idag är jag dock mycket lyckligare än för en vecka sen, imorgon ska jag börja på arbetsprövning på After Eight här i Jeppis! Tjoho!"

Jag, på toppen av Mt Tom i Woodstock, Vermont. 2010

1 kommentar:

  1. Usch att folk inte förstår bättre. :( Men roligt om du har fått en arbetsprövning, hoppas det går bra!

    SvaraRadera