Portfolio

måndag, september 19, 2016

Hur en hund förbättrade mitt liv

Zoey kom till oss för snart tre månader sen. En liten modig tjej som förändrade våra liv.
Här kommer en lista på hur våra liv har förändrats till det bättre med henne.


Lär känna Zoey:
Zoey är nyfiken på allt, ibland lite för modig, vill hälsa på alla, är en godisgris, älskar att tugga på isbitar, tycker om att sno strumpor från tvättställningen och sen bli jagad genom lägenheten, snabblärd och smart tjej, energisk, envis, försöker tugga i sig alla svampar hon kan hitta, gillar att slicka mina händer rena då jag just smörjt in dem, älskar leverkorv. 



Rutiner
Före vi skaffade hund kunde jag vaka länge på nätterna och sova in på morgnarna för att kompensera sömnbristen. Nu stiger jag upp 07:20 varje morgon och det känns helt ok. Jag går oftare och lägger mig i tid och uppskattar sömn mycket mera än förut.

Motion och frisk luft
Sommaren 2016 kommer gå till historien som sommaren då jag hade extra mycket fräknar. Om man har en valp som måste ut och kissa en gång i timmen och man bor på andra våningen i ett höghus blir det en hel del spring. Varje kväll går vi alla tre en liten kvällspromenad och på helgerna blir det dagspromenader. Det är så mysigt!

Zoeys pappa är en renrasig flatcoated retriever 
och mamman är en mix av golden, nova scotia och husky.


Nya bekantskaper
Vi har bott i vår nuvarande lägenhet i två och ett halvt år och typ aldrig pratat med grannarna, förutom att vi hälsar på varandra. När en valp plötsligt satt på trappan en gång i timmen och såg söt ut ville alla grannar prata med oss, haha. Nu är vi bekanta med tre av våra grannar och har till och med varit på besök hos en granne som också har hundar. Och Sanna som jag träffade på After Eight i våras och som också har hundar, har blivit en vän.

Utforska ens omgivning
När Zoey kunde börja gå på kortare promenader, började vi utforska våra hoods. Vi fann massor av små stigar, parker och rutter vi inte vetat att fanns tidigare. Dock saknar vi en hundpark och en simstrand för hundar i Jakobstad.

5.7.2016 hämtade vi hem vår prinsessa.

Leva i nuet
Före Zoey dagdrömde jag väldigt mycket. Jag fantiserade om framtiden och hur mycket bättre livet skulle vara då. (Jag hade alltför mycket fritid). Med ett energiknippe hemma är det omöjligt att slöa i soffan många timmar i sträck. Jag har inte tid att tänka på något annat än det som händer just nu. Konstigt nog går också tiden mycket snabbare än tidigare och jag försöker njuta av den här galna valptiden så mycket det bara går. Även när hon biter våra händer blodiga och kissar i soffan, haha. Men för det mesta är hon så söt så det går inte att vara arg på henne. 

Renare hem
Jag måste ha det rent och städat runt mig för att jag ska kunna slappna av. Men jag är inget städfreak som dammsuger varje dag. Sen vi skaffade hund städar vi oftare än förut och har mycket mindre saker framme, obviously. Först var hon rädd för dammsugaren men nu jagar hon den och försöker bita den så det har försvårat städningen lite, haha.

Zoey 13-14 veckor gammal.

Prioriteringar
Numera prioriterar jag saker annorlunda. Zoeys behov kommer alltid före mina. Jag sitter typ aldrig vid datorn, kollar aldrig tv (förutom netflix på kvällarna när Z har somnat), scrollar inte på pinterest två timmar i sträck.....förr kunde jag bli uttråkad jättelätt för jag hade alltför mycket fritid. Nu uppskattar jag timmarna vid After Eight och timmarna före läggdags jättemycket! Jag prioriterar väldigt mycket vad jag gör dom där timmarna jag är ledig. Oftast blir det virkning, netflix och en kopp te. Då är jag avslappnad.


Tålamod
Jag har inte så jättebra tålamod. När man ska lära en valp om hemmets regler och var det är okej att kissa, osv, är man tvungen att ha bra tålamod. Så det är något som jag verkligen blivit bättre på. I början blev jag jättefort frustrerad på när hon bet mina händer blodiga så jag knyckte undan händerna. Vilket man ju absolut inte ska göra. Nu tål jag lite mera och bitandet har minskat. Jag känner mig mycket mera lugn och blir inte lika fort frustrerad.

Häääär kan man ju också ligga!


Lyckligare
Som jag skrev tidigare, lever jag numera mera i nuet än tidigare vilket också gör att jag är lyckligare. Zoey får mig att le varje morgon för hon är så sjukt söt, hon är en ganska knasig hund som får oss att skratta varje dag, hon gör mig bara så himla lycklig. Det var hon som fattades oss.

Umgås och pratar mera med sambon
Förut åt vi ofta middag framför varsin skärm. Pga flera olika orsaker har vi kommit fram till att det är lättare (och roligare) att äta tillsammans i köket. Zoey hålls (ibland) i köket då vi båda är där.
Eftersom vi är ute på så många promenader pratar vi också mera än vanligt. Vi funderar på framtiden men mest pratar vi ju om Zoey. Och bajs.



Zoey 14-16 veckor gammal


Unconditional love
Att komma hem och möta henne som är så glad piggar upp vilken grå dag som helst! När vi ska sova och hon kommer och gosar sig mellan oss i sängen (jepp, hon sover med oss, hehe) eller slickar en i fejset blir jag så löjligt glad och lycklig över att just hon är här hos oss. Så mycket kärlek till den här lurvbollen!



Zoey 8 veckor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar