Portfolio

måndag, september 26, 2016

Min andra Harry Potter tatuering

För två veckor sedan gjorde jag min andra tatuering, här är storyn bakom den.



För ett och ett halvt år sedan gjorde jag min första tatuering, deathly hallows symbolen från Harry Potter. Ni kan läsa om den HÄR! Redan då visste jag att nästa tatuering också skulle gå i samma tema. I våras hade jag äntligen hittat mitt motiv, en kronhjort med överdrivet långa horn som skulle omringa deathly hallows symbolen. Sen kom en valp och jag tänkte att jag får skjuta upp det ännu längre men orkade inte vänta mera - det var redan så länge sen sist. 

Min andra tatuering betyder flera olika saker för mig. Främst är det ju för kärleken till HP-böckerna jag gjorde den men kronhjorten symboliserar också andra saker. 

  1. Scenen i tredje HP-boken var Harry och Sirius är vid sjön och dementorerna omringar dem. Harry tror sig se sin döde far på andra sidan sjön. Så sorgligt och vackert på samma gång när han inser att han såg sig själv- rädda sig själv. Och hans patronus var en kronhjort - hans far James var en animagus och kunde förvandla sig till ett djur, en kronhjort. 
  2. För att kunna frambesvärja en stark patronus måste man tänka på ett riktigt lyckligt minne eller tanke. En patronus är en slags sköld (din "spirit animal"), mot dementorer. Dementorer är mörka varelser som livnär sig på människors glädje och lycka och alla som är nära dem töms på all glädje och blir förtvivlade och deprimerade. Men en enda lycklig tanke kan driva bort dem och det är den liknelsen jag tycker är så hoppingivande och vacker. Rowling själv säger så här om dementorerna:

"Nobody has ever been able to kill a dementor, it seems they are impossible to defeat by any physical means - they can only be driven away or temporarily warded off. This is very much like depression cannot be 'killed' or 'destroyed' - depression is something that can be controlled and managed but there is no one cure or easy method of defeating depression - unfortunately".
“Yes. That is exactly what they are. It was entirely conscious. And entirely from my own experience. Depression is the most unpleasant thing I have ever experienced. It is that absence of being able to envisage that you will ever be cheerful again. The absence of hope. That very deadened feeling, which is so very different from feeling sad. Sad hurts but it’s a healthy feeling. It’s a necessary thing to feel. Depression is very different.” - J.K Rowling when asked about dementors.


källa: www.quora.com/



Därför är också kronhjorten en påminnelse om att när det ser mörkt ut, finns det alltid hopp.
Always.


Robert Nylund tatuerade mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar