Portfolio

måndag, februari 13, 2017

Handgjord tvål

Här kommer äntligen receptet på hemgjord tvål med "melt and pour" tekniken som jag gjorde i julklapp åt mina nära och kära. 

Såhär fina blev mina tvålar som gjordes i pringlesburkar!


Du behöver:
1kg tvålmassa (jag köpte mitt härifrån: lahtisenvahavalimo )
En stor kastrull och en mindre som ryms i den större
Havreflingor
Former att hälla tvålmassan i (jag använde en pringles burk & en mjölkförpackning)
Kniv och skärbräde
Flytande honung
Lavender doft (också från Lahtisen Vahavalimo)


Om du vill kan du förbereda dina former genom att sätta färskfolie på dem. Jag använde mig av pappersformar så jag skippade det. Men om din form är av sådant material så du inte kan riva sönder det, rekommenderar jag att använda färskfolie.

Häll upp vatten i den större kastrullen och sätt plattan på. Så länge vattnet värms upp skär du tvålen i mindre bitar. Jag gjorde ett halvt kilo i gången för jag ville ha två olika former på tvålen. Sätt dina tvålbitar i den mindre kastrullen och lägg den i den större kastrullen. Tvålmassan får INTE koka så följ noga med och rör inte mer än nödvändigt, för luftbubblor bildas lätt vilket sen syns på tvålen. 


När tvålbitarna har smält och du har en fin, jämn massa, tar du bort kastrullen från vattenbadet. Blanda ner 1 dl havregyn, 2 msk honung och 15 droppar lavender. Rör om försiktigt! Mängden på ingredienserna är inte hugget i sten, man måste kolla lite hur massan ser ut, hur mycket man känner av doften osv. Go crazy! Håll inte på med detta moment för evigt, för tvålen kommer så småningom att börja stelna. 
Tips! Det doftar oftast mycket mindre som färdig tvål så mitt tips är att lägga lite extra om man vill känna av någon doft. 

Alla ingredienser i! Nu är det dags att hälla tvålmassan i din form!


Häll tvålmassan i din form och stöd upp formen med något så den hålls ihop. 

Sprinkle some oatmeal on top! Nu får tvålen stelna i ett dygn. 

När tvålen har stelnat river du bort formen (fördelen med att ha en pappersform) från tvålen och skär den så som du vill ha den. Från 1kg fick jag 13 bitar. 

När jag hällde tvålmassan i pringlesburken, hällde jag lite tvålmassa åt gången och la ungefär 1/2 cm havregryn på, och upprepade proceduren tills tvålmassan var slut. På detta sätt fick jag havregrynen lite jämnare utspridda. 


Sen pysslade jag ihop etiketter och då var de färdiga - redo att användas ett dygn efter tillverkning!


Jag är supernöjd med mitt recept, tvålen är supermjuk, har en härlig peelande effekt och doftar lätt av lavender. Och jag som är atopiker och superkänslig har kunnat använda den utan problem.
(använder den som handtvål)


Ska absolut göra detta igen men har fortfarande flera tvålar kvar att använda. 

2 kommentarer:

  1. Ååh hede ska jag verkligen prov på. Verkar så enkelt efter din fina beskrivning :)

    SvaraRadera