Portfolio

söndag, november 05, 2017

Saker jag funderar på denna morgon





Arbetslös och TE byrån

Nu när jag är arbetslös igen och måste anmäla mig som arbetslös vid TE-byrån är det tydligen nya tider. Förut har jag alltid blivit uppringd efter att jag anmält mig som arbetslös och fått ha ett möte med en MÄNNISKA där vi diskuterat min situation och fått tips och råd från dem, kurser jag kunde gå osv. Den här gången har ingen ringt mig utan datasystemet säger åt mig vad jag ska göra och nu ska jag och datorn tydligen göra en verksamhetsplan åt mig. Jahapp. Känns ju kul och motiverande! Tro mig, jag är en inåtvänd person som gärna undviker människor ibland men jag har alltid tyckt om "planeringsmötet" med min kontaktperson som alltid har varit väldigt trevlig och hjälpsam. Vissa saker är säkert bättre datoriserade men jag undrar - att vara arbetslös kan för många vara jättetungt och många blir deprimerade (även jag har varit det), och du har ingen kontakt med en MÄNNISKA när du ska påbörja en jobbig process. Det är liksom "hejdå, vi kickar ut dig från samhället, du har ingen plats här mera nu när du inte har ett jobb och varför skulle vi behöva betala lön åt nån som ska hjälpa dig? Det får en dator sköta!" Tack och hej ba. 



Renrasiga hundar

Hur sjukt är det inte egentligen att vi människor avlar fram "renrasiga" hundar och att det är "finare" att ha en renrasig hund som har papper på att den är "renrasig" ?! Hur sjukt är det inte att renrasiga hundar lider av alla slags möjliga hälsoproblem för att människan försökt avla fram den "perfekta" hunden av en ras? Oftast är det ju blandraser som är mycket friskare för att just det - dom är inte inavlade med samma gener! Därför ska vi ADOPT, DON'T SHOP! Californien ska införa en ny lag (som träder i kraft 2019) som kräver att alla hundar, katter och kaniner som säljs i djurbutiker måste vara rescue-djur. Superbra tycker jag! (Källa: https://mobile.nytimes.com/2017/10/16/us/california-pet-stores.html ) Jag skulle kunna ranta om det här hur länge som helst, men om du ska skaffa ett djur, snälla överväg att adoptera ett djur! I Finland har vi nog inte ett lika stort problem med övergivna djur som i t.ex. USA men dom finns. Vår hund Zoey är blandras och vår nästa hund ska absolut vara en rescue! 


Min älskade Zoey ❤️

2 kommentarer:

  1. Bra pointer på båda! Du är så smart och förtjänar att bli behandlad bättre än sådär! 💔 Det nya systemet är beyond ohållbart! Hoppas du hittar nåt nytt inspirerande jobb så småningom! Du förtjänar ett arbete där du trivs och kan ge ut av din sprudlande kreativitet ❤️ Saknar och tänker på dig! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Adriana för din fina kommentar <3 Saknar dig också! Kram <3

      Radera