Portfolio

tisdag, januari 23, 2018

Bröllop: ringen


När vi förlovade oss 2012 (här bloggade jag om det: /nu-for-alltid) var vi unga och fattiga så vi köpte våra förlovningsringar i silver. Min hade fejk stenar. Eftersom jag är utbildad guldsmed förväntar sig tydligen folk att jag ska tillverka min ring själv. Nej, det tänker jag inte göra.
1. Jag har studerat guldsmide i 3 år. Jag jobbade med guld två gånger under den tiden. Det är inte riktigt samma sak som silver som vi jobbade mest med i skolan. Jag är verkligen inte fullärd. De som är riktiga guldsmeder har studerat i typ tio år.
2. Det är otur för en guldsmed att tillverka sin egen vigselring.
3. Jag orkar inte.

Så nu när vi började planera bröllopet tyckte Ronnie att jag förtjänade en riktig ring med äkta stenar och sen december har jag sökt i två olika städer efter den perfekta ringen. Jag har provat många men inte hittat någon som känts perfekt. Till slut kom vi fram till att om vi ändå sätter mycket pengar på en ring kan den ju lika gärna vara custom-made för mig, precis så som jag vill ha den och inte en massproducerad ring. Så efter lite googlande hittade jag Laura Nissi i Kokkola som hade jättevackra ringar i sin portfolio! Jag kontaktade henne och förra veckan var jag till hennes verkstad och vi började fundera på hur min drömring kunde se ut. Inom några veckor kommer jag få skisser och sen ser vi....

Inspirationsbilder

De ringarna jag provade i butikerna hade alla något gemensamt.

- vintage/art deco - känsla över sig
- roseguld
- morganit som stor sten och små diamanter

Ska bli så spännande att se vad någon annan ska tillverka åt mig!
Här är några bilder på smycken jag tillverkade i skolan om ni är nya läsare här:

 "Black Widow", 2014

"Kontraster", slutarbete 2014
Yrkesprov, 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar